keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Kesätyöt

Pääsykokeesta on nyt kulunut tasan viikko. Viikko on kulunut hyvinkin rennoissa merkeissä, mutta tänään on aika aloittaa kesätyöt. Onnekseni pääsin töihin samaan paikkaan, jossa työskentelin koko välivuoteni ajan ja viime joulun. Työkaverit ja talon tavat ovat siis jo ennalta tuttuja.


Olen todella hyvässä asemassa sen suhteen, että mulla ylipäätään on kesätyöpaikka. Todella moni kavereistani jäi kokonaan ilman kesätöitä. Musta jotenkin tuntuu siltä, että 15-17-vuotiaille on tarjolla jos jonkinlaista kesätyöseteliä tai muuta vastaavaa kaupunkien ja kuntien tukemaa työtä. Yli 18-vuotiaat ovat kuitenkin tietyllä tavalla oman onnensa varassa.


Ainakin sillon kun minä olin alle 18, kaikille alaikäisille yli 15-vuotiaille jaettiin kesätyösetelit, joilla sai hakea töitä Oulun alueelta. Toki täysi-ikäisillekin on joitain kaupungin järjestämiä töitä, mutta niitä ei ole läheskään kaikille halukkaille.


Työkkäri tarjoaa työttömille työnhakijoille mahdollisuutta tehdä töitä tuetusti eli siten, että Kela maksaa työnantajalle tietyn suuruisen korvauksen työntekijän palkasta. Mielestäni tämän tyyppinen systeemi pitäisi olla myös opiskelijoille kesän ajaksi.


Minä työskentelin välivuoteni aikana muutaman kuukauden juuri työttömille työnhakijoille tarkoitetussa "harjoittelussa" tämän hetkisessä kesätyöpaikassani, minkä jälkeen yritys palkkasi minut "oikeaksi" työntekijäksi. Sain harjoittelun aikana jalkani oven väliin ja osoitettua, että olen palkkaamisen arvoinen.


Nyt melkein kaksi vuotta myöhemmin, en kadu hetkeäkään, että tein töitä muutaman kuukauden ns. riistopalkalla, koska sen ansiosta hommasin itselleni työpaikan paitsi edelliseksi talveksi, kevääksi, kesäksi ja jouluksi, toivottavasti myös tuleviksikin kesiksi.


Mitä yritän tässä postauksessa siis sanoa on se, että kannattaa tehdä töitä huonommallakin palkalla(=n. 600 e/kk), sillä se voi poikia työmahdollisuuksia jatkossa.


DSCF0476 (2) DSCF0477 (2)

4 kommenttia:

  1. Oon ihan samaa mieltä! Harvalla (nuorella) on varaa valita parempaa palkkaa tai kivempaa työtä, pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä saa. Mikä tahansa kokemus on parempi kuin ei mitään :) Harvalla munkaan kaverilla on kesätöitä... Itse teen opiskelun ohessa kahta osa-aikaista, joten jatkan niitä :)

    VastaaPoista
  2. Juurikin näin! Jos sieltä CV:stä löytyy edes jotain, niin sekin on parempi tulevaisuutta ajatellen kuin ei yhtään mitään.

    VastaaPoista
  3. Tää on ihan totta!
    Kun kerran saa jalkansa oven väliin työelämässä, se avaa jo hurjasti uusia mahdollisuuksia, vaikka se työ olisi ollut ihan kuraa tai suhteilla saatu. Epäreilua niille nuorille, joilla olisi vaikka kuinka paljon potentiaalia, mutta heillä ei ole mahdollisuutta näyttää sitä.
    Mulla on nyt menossa 4. kesä kaupassa, ja tiedossa on taas vähän liian työntäytteinen kesä"loma". Mieluummin valitsen kuitenkin työt, vaikka niitä olisi sen 37h viikossa, kuin kesän ilman työtä.
    Olen kateellinen tuosta, että pääset samaan työpaikkaan! :) Mä joudun aina uuteen kauppaan, koska työntekijätilanne on vaihtunut vuoden aikana.

    VastaaPoista
  4. Mun mielestä on tosi inhottavaa, että jos et osaa kirjoittaa lähes täydellisyyttä hipovaa työhakemusta, niin sua ei edes kutsuta haastatteluun, koska muut on kirjoittanut parempia hakemuksia. Moni ihminen on huono tuomaan itsestään parhaat asiat esille tekstin muodossa, mutta on sosiaalisissa tilanteissa ja esimerkiksi työhaastatteluissa paljon luontevampi.
    Joo, mäkin mieluummin teen sen 37 h tuntia töitä viikossa ennemmin kuin olen kokonaan ilman töitä. Vaikka se kesästä nauttiminen jäisikin sitten vähemmälle.

    VastaaPoista

Kysymyksiä, toiveita, ideoita..?