torstai 24. maaliskuuta 2016

Korkeakoulujen yhteishaku

Tällä viikolla koitti se päivä, kun tein yhteishaun. Pitkällisten pohdintojen ja pääsykoepäivien selvittelyiden jälkeen sain täytettyä kaikki lomakkeen kuusi hakukohdetta. Tällä hetkellä päällimmäinen tunne on helpotus, sillä nyt haku on tehty.


Viime keväänä hain muun muassa opiskelemaan fysiikkaa ihan vain siltä varalta, jos en muualle pääse. Fysiikka ei kuitenkaan koskaan ole ollut lempiaineeni, joten se oli se "vihon viimeinen vaihtoehto".


Kuluneen vuoden aikana olen päässyt aika hyvin perille niistä asioista, mitkä minua kiinnostaa. Esimerkiksi tiedän, että pelkkä kemia ei ole minun juttuni, mutta esimerkiksi biokemia saattaisi ollakin. Tänä keväänä täytin siis hakulomakkeen pelkästään niillä koulutuksilla, jotka minua oikeasti kiinnostavat ja joista voin kuvitella valmistuvani.


Hakulomakkeeni näytti tältä:


2016-03-23 (2)




Tänä vuonna nuo muutkin viisi paikkaa ovat kuitenkin sellaisia, että mikäli en lääkikseen vieläkään pääsisi minun ei tarvitsisi katua valintojani.



Mukana on siis kolme terveydenhoitoon liittyvää alaa, biokemia sekä kaksi media-alan tutkintoa. Eräs ystäväni totesi listan nähtyään, että "Tuo lista näyttää ihan sulta" ja olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Tuo lista näyttää multa, sillä nuo ovat niitä asioita, joista oikeasti olen kiinnostunut. Lääkis on tottakai ykkösvaihtoehtoni ja sinne pääsemisen eteen teen töitä koko ajan. Tänä vuonna nuo muutkin viisi paikkaa ovat kuitenkin sellaisia, että mikäli en lääkikseen vieläkään pääsisi minun ei tarvitsisi katua valintojani.


Miltä teidän hakulomakkeet näyttää? Onko siellä pelkästään lääkis vai onko kaikki kohdat täynnä kuten minulla? :)

6 kommenttia:

  1. Itellä kun ekaa kertaa haen, niin vaan lääkis hakuvaihtoehtona. Kuitenkin, jos sattuu käymään niin, että paikka ei tänä vuonna aukea, niin päädyn varmasti siihen, että haen myös muualle sitten ensi vuonna. Haitko itse lukiosta päästyäsi vain lääkikseen ja vietit välivuoden vai haitko jo tällöin muualle?

    Ps. Kiva kun jaksat kirjotella, päivitystahdista plussaa verrattuna entiseen!

    VastaaPoista
  2. Mä hain abikeväänä kahteen paikkaan, jotta sain sen työvoimatuen vai mikä sen nimi nyt onkaan. Hain lääkiksen lisäksi ravitsemustieteisiin, koska niiden pääsykokeet oli peräkkäisinä päivinä samassa kaupungissa.

    Nykyään mulla on enemmän aikaa kirjoitella, kun priorisoin ajankäyttöni uudelleen! Kiva siis, että te myös haluatte lukea enemmän postauksia, etteivät mene aivan hukkaan :)

    VastaaPoista
  3. Itselläni on lääkis ykkösenä ja farmasia toisena. Just lähinnä siksi että farmasia on lääketieteen lisäksi ainoa mikä edes jossain mielessä meikäläistä kiinnostaisi (: mutta toivottavasti aukee paikka lääkiksestä! tsemppiä sullekkin!

    VastaaPoista
  4. Mä en tiedä mitä laitan sinne loppujen lopuks. Nykyään tarvii kolme paikkaa laittaa jos haluaa työmarkkinatukea, joten jos haluan hakea vain lääkikseen niin heitän sinne vielä kaks pilipalipaikkaa joihin en todellakaan oo menossa. Jos taas päädyn hakemaan tosissani vielä kahteen paikkaan, niin ne sitten varmaan olis bioteknologia ja teknis-luonnontieteellinen. Alle kaks viikkoa aikaa miettiä, saas nähä mihin päätyy :3

    VastaaPoista
  5. Toivotaan, että aukeaa! Kovasti tsemppiä! :)

    VastaaPoista
  6. Aijjaa, en tiennytkään tätä kolmen paikan sääntöä! Kaksi viikkoa on onneksi melko pitkä aika, jos ajatustyötä on tehnyt jo aiemmin! Eiköhän se sulle oikea ratkaisu siinä ajassa löydy :) Tsemppiä!

    VastaaPoista

Kysymyksiä, toiveita, ideoita..?