maanantai 14. maaliskuuta 2016

Kemian ylioppilaskirjoitukset

Kirjoitin kemian syksyllä 2013 ja se oli ensimmäinen reaali, jonka kirjoitin. En yllättynyt kovinkaan paljoa siitä, että kemian koe ei mennyt aivan putkeen. Sain siitä paljon huonomman kuin mitä tavoittelin ja mietin kemian uusimista niin syksyllä 2014 kuin keväällä 2015:kin. Tulin kuitenkin kummallakin kerralla siihen tulokseen, ettei aikaa ollut tarpeeksi. Syksyllä 2015 kemiaa opiskellessani päätin kuitenkin, että tulevana keväänä on mun aika kokeilla korottaa arvosanaa.


Kemian opiskelu yliopistossa antaa hyvät pohjat korottamiseen ja nyt lukiokirjoja lukiessani olen huomannut, kuinka paljon mun ymmärrys kemian suhteen on kasvanut näiden reilun kuuden kuukauden opintojen aikana. On siis jopa toivoa, että saan arvosanaani korotettua.


Olen myös huomannut sen, että lukiokirjoissa on yllättävän paljon asioita, joita ei ole vielä yliopiston kursseilla käsitelty. Niitä olen viime viikkoina yrittänyt parhaani mukaan palautella mieleeni. Lukiossa myös lasketaan paljon enemmän kuin yliopistokursseilla, joten erityisesti viimeisen viikon olen näpytellyt laskinta ahkerasti ja plärännyt Maolia kannesta kanteen, jotta aika ei keskiviikkona kulu vääriin asioihin.


En ole ottanut kokeesta suurempaa stressiä itselleni ja olen yllättävänkin rauhallisin mielin näin 36 tuntia ennen kokeen alkua. Siitä saa kuitenkin erillisen todistuksen, jota ei tarvitse kenellekkään näyttää, mikäli käy niin hassusti ettei arvosana korotu..


Olen lukenut kemiaa ylppäreitä varten kuitenkin sen verran, että keskiviikon jälkeen saan keskittyä jonkin aikaa pelkästään biologiaan ja fysiikkaan. Toki kemiaa pitää vielä kevään mittaan lukea lisää, mutta ainakin sitä ennen aion lukea loput bilsan ja fysiikan kirjat. Odotan jo innolla, että pääsen takaisin bilsan kirjojen kimppuun ja aloittamaan fysiikan kirjat, sillä kemiaa on sattuneesta syystä viime kuukausina tullut opiskeltua aikas paljon..




[caption id="attachment_54363" align="aligncenter" width="720"]IMG_3714 Kuva: Katja Kuivalainen[/caption]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kysymyksiä, toiveita, ideoita..?