torstai 7. tammikuuta 2016

Ruudun takaa

Monia teitä, varsinkin uusia lukijoita, varmasti kiinnostaa kuulla enemmän minusta ja taustoistani. Vanhasta blogista toki jonkinlaisen kuvan saa, mutta aika monta postausta saa selailla läpi, jotta pääsee kunnolla kärryille.


Olen siis 20-vuotias kemian opiskelija. Tällä hetkellä asun ja opiskelen Jyväskylässä, mutta suurimman osan elämästäni olen asunut Oulussa. Kemiaa opiskelen ensimmäistä vuotta ja kuluneen syksyn aikana olen todennut, että kemia ei ole minun juttuni. Toki tarkoituksena on koko ajan ollut hakea lääkikseen myös tänä keväänä, mutta syksyn aikana on selkeytynyt myös se, että minun täytyy hakea myös muita opiskelupaikkoja keväällä.


Blogini sai alkunsa abikeväänä lukuloman alkaessa. Aluksi kerroin blogissa valmistautumisestani kevään kirjoituksiin ja sen jälkeen saman kevään pääsykokeisiin. Rankan abivuoden ja kirjoitusten jälkeen kaikki ei kuitenkaan mennyt aivan kuin Strömsössä ja kyseisen kevään pääsykoe ja siihen valmistautuminen meni täysin plörinäksi. Olin aivan liian väsynyt lukemaan pääsykokeisiin enää kirjoitusten jälkeen.


Kävin kyseisenä keväänä kuitenkin pääsykokeissa lähinnä vain tsekkaamassa kokeen ja tekemässä parhaani. Pisteitä sain noin 30 eli ei toivoakaan sisäänpääsystä, ja oikeastaan olin helpottunut saadessani pitää välivuoden.


Välivuoden työskentelin pääasiassa kaupassa kassamyyjänä ja vuosi oli todella opettavainen. En ole katunut hetkeäkään pitämääni välivuotta ja oikeastaan mielestäni jokaisen lukiosta valmistuneen pitäisi pitää yksi välivuosi ja tehdä sen aikana töitä. Niin paljon vuosi työelämässä opetti minulle!


Töissä käymisen ohessa valmistauduin kevään 2015 pääsykokeisiin. Tein 5-37 tuntia töitä per viikko, minkä ohessa kävin kolmena iltana valmennuskurssilla ja luin omatoimisesti. Kuten arvata saattaa aika oli melko tiukilla. Viime keväänä sisäänpääsy ei kuitenkaan jäänyt turhan kauaksi.


Sitten päästäänkin tähän syksyyn. Olen aloittanut pääsykokeisiin valmistautumisen marraskuun puolessa välissä, mutta alku on ollut hankala ja kirjan avaaminen on vaatinut todellisia ponnisteluja. Aika on jälleen ollut kortilla muun muassa joulun ajan töistä johtuen.


Olen kuitenkin oppinut kahden aiemman kevään virheistäni. Tänä keväänä en aio tehdä aktiivisesti töitä ennen pääsykoetta. En myöskään aio ajaa itseäni burnoutin partaalle liiallisella lukemisella tai stressaamisella. Tänä keväänä aion todellakin tehdä parhaani ja päästä sisään lääkikseen, vaikka se ei tule olemaan helppoa mm. uusista kiintiöistä johtuen.


 DSC_0017 (2)


DSC_0048 (2)


Kuvat: Rosa Säkkinen


Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kysymyksiä, toiveita, ideoita..?