maanantai 5. tammikuuta 2015

Lukusuunnitelma tammikuuksi

Lukusuunnitelmapostaus on jäänyt kokonaan tekemättä lähinnä superkiireisen joulukuun takia. Tein joulukuussa tosi pitkiä päiviä töissä ja niiden takia lukeminenkin jäi todella vähäiselle. Nyt tammikuussa työtunnit kuitenkin onneksi vähenevät ja lukemisellekin jää aikaa. Nyt onkin siis tarkoituksena ottaa spurtti, jotta olen ennen valmennuskurssia edes jollain tavalla palautellut mieleen kaikkien aineiden perusteita.

Kevään loppuun asti minulla ei lukusuunnitelmaa vielä ole, koska haluan ensin nähdä miten ja milloin valmennuskurssilla eri aiheita käsitellään. Jonkinlaisen lukusuunnitelman olen kuitenkin tehnyt nyt tammikuuksi. Katsotaan pysynkö ihan noin kovassa tahdissa.. Tässäpäs siis siihen pieni vilaus.

Tuo saattaa näyttää jollekkin hieman epäselvältä, joten selitän sitä hieman. Jos jää jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä!(Sähköpostilla tai kommenttiboksissa.)
Eli ruudun vasemmassa ylänurkassa on päivämäärä. Päivämäärän jälkeen on kurssi(t), jota käyn läpi. Niinä päivinä jolloin olen töissä luen vähemmän ja taas vapaapäivät sitten pyhitän pelkästään lukemiselle. Tahti on siis tämä nyt tammikuussa, mutta kun olen saanut kaikki kurssit käytyä läpi, hidastan tahtia ja alan keskittymään tarkemmin yhteen aiheeseen kerrallaan.

Biologian neloskurssiin mulla on kaksi kirjaa ja kuten olen tuohon kalenteriin merkannutkin, niin ensin luen toisen (Biologia: Ihminen) ja heti perään toisen (Bios 4: Ihmisen biologia).

Olisi tosi kiva kuulla muidenkin pääsykokeisiin valmistautujien lukusuunnitelmista ja lukutahdeista, joten kertokaa niistä kommenteissa! :)

4 kommenttia:

  1. Käytätkö minkä kirjasarjan kirjoja eri oppiaineissa? Montako laskua lasket aina per. kappale fysiikassa ja kemiassa? :) Itselläni menisi yöhön asti jos laskisi kaikki tehtävät joka kappaleesta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kemiassa mulla on Reaktio-sarja, fysiikassa Physica ja bilsassa tuo Biologia-sarja, mutta neloskurssiin olen ostanut myös Bios 4-kirjan, koska se on Biologia-sarjan kirjaa selkeämpi.

      Kemiassa olen laskenut kaikki tehtävät joihin kirjasta löytyy vastaukset eli aika monta. Olisiko ehkä 30-45 tehtävää per yksi "iso kappale" eli kun Reaktio kirjat on jaettu ensin 5-7 isompaan kappaleeseen ja ne sitten vielä 3-6 pienempään. Fysiikkaa en ole vielä laskenut enkä osaa sanoa montako tehtävää siinä aion laskea. Mutta kemiasta täytyy sanoa, että kyllähän tuossa aikaa menee, kun noita laskee. Tänäänkin olen laskenut/lukenut noita kakkoskurssin ykkös- ja kakkoskappaleita suunnilleen 6 tuntia.

      Poista
    2. Okei. Täytyy itekkin ruveta kiristämään lukutahtia. Opettelen itse nyt uutena asiana physica 5 kirjan vanhempaa painosta. Kyllähän siinä iltaan meni että yhden kappaleen n. 30 tehtävää tekee :) Muut fysiikan ja kemian kurssit kävin aikuislukiossa n. Vuoden sisään. Oletko menossa valmennuskurssille ? Itse menen valmennuskeskuksen tammikuun kurssille. Jospa siitä olisi oikeasti jotain hyötyä lukumotivaation ja oppimisen suhteen.

      Poista
    3. En tiedä sun lukutahtia, mutta ainakin tosta omasta tammikuun suunnitelmastani noin jo näin parin päivän kokemuksella sanoa, että se on todella kovatahtinen. Aion kyllä hidastaa tahtia kunhan saan vain ensin kaikki käytyä kerran läpi, koska näin kovalla tahdilla ei varmastikaan kaikki tarpeellinen jää mieleen.

      Aion mennä valmennuskurssille, joka alkaa tammikuun lopussa. Se on Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston järjestämä.

      Poista

Kysymyksiä, toiveita, ideoita..?